Leczenie żylaków

Leczenie żylaków kończyn dolnych może być zachowawcze lub operacyjne. Jednak w przypadku rozwiniętej choroby żylakowej jedynie leczenie chirurgiczne pozwala na uzyskanie dobrego efektu terapeutycznego i kosmetycznego.

Operacja żylaków polega na zlikwidowaniu wszystkich miejsc przecieku krwi z układu głębokiego do powierzchownego oraz usunięciu chorobowo zmienionych żył podskórnych.

Jednym z zasadniczych etapów operacji jest usunięcie niewydolnej i poszerzonej żyły odpiszczelowej. Wiąże się to z wykonaniem niewielkiego cięcia w pachwinie i w okolicy kostki przyśrodkowej. Zastosowanie odpowiedniej techniki powoduje pozostawienie niewidocznych blizn.

Dalsza część operacji polega na usunięciu żylaków i ich odgałęzień. Jednym z atrakcyjniejszych sposobów jest metoda Mulera polegającą na wykonaniu 2-3-milimetrowych nacięć i usunięciu pojedynczych żylaków specjalnym haczykiem. Cięć takich można wykonać wiele wzdłuż danego żylaka, usuwając go na całej długości. Jeśli cięcia są wykonane zgodnie z liniami skórnymi i zamknięte plasterkiem SteriStripem, blizny po upływie 6 miesięcy są prawie niewidoczne.

W chwili obecnej popularne stają się nowe metody operacji żylaków takie jak RFA(radiofrequency ablation – obliteracja falami radiowymi) lub obliteracja z użyciem Lasera. Metody te pozwalają na zamknięcie tylko głównych pni żylnych jak żyła odpiszczelowa czy odstrzałkowa. Pozostałe żylaki odchodzące od głównych pni usuwa się klasycznie wykonując dodatkowe nacięcia lub skleroterapię.

Skuteczność tych metod oceniana jest na równi z metodą klasyczną czyli ok. 90%.

Zaletą RFA (obliteracja falami radiowymi) czy Lasera (obliteracja światłem) jest:

• mniejsza liczba wymaganych cięć skórnych
  • mniejszy ból pooperacyjny
  • szybszy powrót sprawności fizycznej
  • mniejsze krwiaki pooperacyjne na kończynach