Ginekomastia

Ginekomastia – redukcja męskich piersi

Nazwa ginekomastia pochodzi z greckiego „gyne”, co oznacza kobieta i „mastos” – pierś, czyli kobiece piersi. Ginekomastia występuje dość często i dotyczy jednej lub obu piersi. Występuje ona w okresie pokwitania u młodych chłopców jak i w okresie przekwitania u mężczyzn w starszym wieku.

GinekomastiaW obu tych przypadkach mamy do czynienia z rozrostem tkanki gruczołowej. Rozrost tkanki tłuszczowej towarzyszący otyłości może być przyczyną ginekomastii w każdym wieku. Istnieje też ginekomastia towarzysząca wielu chorobom genetycznym jak zespół Klinefeltera czy hypogonadyzm płciowy, chorobom endokrynologicznym, jak również poalkoholowej marskości wątroby. Hyperplazja, czyli łagodny rozrost tkanki gruczołowej polega na umiarkowanej proliferacji przewodów wyprowadzających gruczołu piersiowego i rozroście jego tkanki włóknistej. Uważa się, że czynnikiem stymulującym tego rodzaju procesy są krążące we krwi estrogeny lub substancje estrogenopodobne.

Zabieg redukcji piersi jest szczególnie pomocny dla mężczyzn, u których rozrost piersi stanowi defekt kosmetyczny.

Podczas zabiegu usuwa się tkankę tłuszczową oraz tkankę gruczołową piersi, a w ekstremalnych przypadkach konieczne jest również wycięcie nadmiaru skóry. Dzięki temu uzyskuje się jędrną i prawidłowo uformowaną klatkę piersiową.

Jeżeli cierpisz z powodu ginekomastii, ta informacja pozwoli Tobie lepiej zrozumieć na czym polega zabieg operacyjny i jakiego rezultatu możesz się spodziewać po jego wykonaniu. Informacja ta nie odpowie na wszystkie Twoje pytania, ponieważ sposób leczenia zależy od wielu indywidualnych czynników.

Ginekomastia

Wskazania

Zabieg leczenia ginekomastii może być przeprowadzony u zdrowych i emocjonalnie zrównoważonych mężczyzn w każdym wieku. Najlepszymi kandydatami są mężczyźni, których skóra piersi jest jędrna i elastyczna.

Zabieg operacyjny jest przeciwwskazany u mężczyzn otyłych, z dużą nadwagą, u których leczenie powinno rozpocząć się od wprowadzenia ćwiczeń fizycznych i utraty wagi. Poza tym zabiegu nie przeprowadza się u mężczyzn nadużywających alkohol, oraz stosujących leki, w tym głównie anaboliki. Te ostatnie stanowią jedną z przyczyn powstawania ginekomastii. W takich przypadkach zaleca się odstawienie używek i często po okresie kilku tygodni zauważa się zmniejszenie wielkości piersi bez konieczności ingerencji chirurgicznej.

Powikłania

Jeżeli zabieg redukcji piersi przeprowadzany jest przez wykwalifikowanego chirurga, powikłania zdarzają się niezwykle rzadko. Występować mogą: infekcja, uszkodzenia skóry, nierówności powierzchni, krwawienie oraz gromadzenie się płynu w miejscu operowanym. Jeżeli asymetria piersi jest znaczna należy przeprowadzić kolejny zabieg korygujący nadmiar tkanek. Często natomiast zdarza się przejściowa utrata czucia brodawki sutkowej lub odczuwalne jest jej zdrętwienie. Objawy te najczęściej ustępują w ciągu roku.

Konsultacja medyczna

Podczas wstępnej konsultacji nasz chirurg zbierze dokładny wywiad oraz przeprowadzi badanie piersi. W ten sposób będzie możliwe wskazanie przyczyn ginekomastii takich jak: uszkodzenie wątroby, stosowanie leków estrogennych, czy anabolików. Jeżeli przyczyna ginekomastii nie zostanie wyjaśniona, chirurg może skierować Cię na badania specjalistyczne. W niektórych przypadkach chirurg może zalecić również wykonanie badania ultrasonograficznego lub mammografii. Wszystko po to, by wykluczyć obecności raka piersi, choć zdarza się to niezwykle rzadko. Wyżej wymienione badania pozwalają ocenić także skład tkanek gruczołów piersiowych. W ten sposób dokładnie wiadomo, czy przeważa tkanka gruczołowa, czy tłuszczowa i jaka technika zabiegu powinna zostać zastosowana.

Nasz chirurg udzieli Tobie dokładnych instrukcji jak przygotować się do zabiegu operacyjnego, czy wolno jeść, pić, zażywać witaminy i inne lekarstwa przed i w dniu zabiegu. Palacze powinni odstawić palenie minimum jeden do dwóch tygodni przed planowanym zabiegiem i podczas okresu rekonwalescencji. Bowiem palenie papierosów osłabia mikrokrążenie krwi i zaburza prawidłowe gojenie okolic operowanych.

Zabieg operacyjny

Zabieg chirurgiczny przeprowadzany jest zwykle w znieczuleniu ogólnym i trwa około półtorej godziny.

Gruczoł piersiowy w ginekomastii zbudowany jest z tkanki gruczołowej i tłuszczowej. Postępowanie chirurgiczne uzależnione jest od przewagi jednej z nich. W przypadku przewagi tkanki tłuszczowej wystarczy usunąć nadmiar tkanki poprzez jej odessanie. Jednak gdy przeważa tkanka gruczołowa zabieg powinien polegać na chirurgicznym usunięciu całego gruczołu. W tym przypadku liposuction, czyli usunięcie samej tkanki tłuszczowej, jest nieskuteczne.

Obecnie dzięki rozwojowi chirurgii estetycznej, zabieg chirurgicznego leczenia ginekomastii polega w pierwszym etapie na odessaniu tkanki tłuszczowej, a kaniulę wprowadza się najczęściej z cięcia w fałdzie podpiersiowym. Gdy jednak po zastosowaniu liposuction nadal wyczuwalne jest pod otoczką zgrubienie stanowiące tkankę gruczołową, zabieg poszerza się o jej wycięcie. Wykonuje się wówczas cięcie w fałdzie podpiersiowym, pod pachą lub na granicy otoczki i skóry otaczającej i usuwa nadmiernie rozrośnięty gruczoł. W przypadku dużych, obwisłych piersi zachodzi konieczność wycięcia nadmiaru skóry i przesunięcia otoczki ku górze. Tę plastykę wykonuje się niezwykle rzadko, gdyż podczas liposuction skóra ulega najczęściej znacznemu obkurczeniu poprzez pobudzenie jej włókien elastycznych.

Czasami po zabiegu pozostawia się dreny wyprowadzone poprzez osobne nacięcia skórne w celu odsysania zbierającego się płynu tkankowego. Po zamknięciu rany szwami zakłada się opatrunek uciskowy.

Po zabiegu usuniętą tkankę gruczołową poddaje się badaniu histopatologicznemu w celu wykluczenia zmian nowotworowych.

Okres rekonwalescencji

Niezależnie od techniki zabiegu, wycięcia czy odsysania, przez kilka dni możesz odczuwać pewnego rodzaju dyskomfort. Dla wyeliminowania dolegliwości bólowych chirurg przepisze Tobie leki przeciwbólowe.

Przez pewien czas obszar operowany będzie opuchnięty i mogą być widoczne siniaki. W celu zminimalizowania opuchnięcia zalecane jest noszenie przez okres 4 tygodni specjalnego stroju uciskowego (kamizelki). Opuchnięcie zwykle mija po kilku tygodniach.

Ważne jest by powrócić do normalnego życia i funkcjonowania jak najszybciej. Do pracy można wrócić zwykle jeden do dwóch dni po operacji.

Nasz chirurg może zalecić wstrzemięźliwość od aktywności seksualnej przez okres tygodnia do dwóch. Natomiast ćwiczenia fizyczna i zajęcia siłowe przeciwwskazane są przez okres czterech tygodni. Zwykle po miesiącu można wrócić do normalnego funkcjonowania i aktywności.

Należy pamiętać również by nie eksponować blizn na słońcu przez sześć miesięcy, gdyż promieniowanie słoneczne może pozostawić trwałe przebarwienia skórne. Jeżeli nie możesz uniknąć promieniowania zalecamy stosowanie kremów z filtrem.

Zabieg chirurgiczny w leczeniu ginekomastii poprawi stan i kształt piersi oraz Twoje samopoczucie, lecz nie spowoduje, że klatka piersiowa będzie wyglądała idealnie. Przed zabiegiem musisz dobrze przemyśleć swoje oczekiwania i skonfrontować je z naszym chirurgiem.

Jeśli rozumiesz istotę zabiegu, masz rozsądne oczekiwania, wówczas efekty leczenia mogą być powodem do sporej satysfakcji.

Lekarze