Liposukcja – odsysanie tłuszczu

Jeśli rozważasz wykonanie u siebie zabiegu liposukcji

Liposukcja (ang.  liposuction )  jest zabiegiem modelującym sylwetkę poprzez usunięcie tkanki tłuszczowej z takich okolic ciała jak brzuch, biodra, pośladki, uda, kolana, ramiona i podbródek. W ciągu ostatniej dekady liposukcja zwana także „lipoplastyką” lub „lipektomią” przeszła wiele korzystnych przemian, które znacznie poprawiły jej efektywność i bezpieczeństwo.

Liposukcja

Obecnie, najnowsze techniki takie jak „technika tumescencyjna” i „technika super mokra” pozwalają chirurgowi na uzyskanie lepszych efektów leczenia i jednocześnie skrócenie okresu rekonwalescencji.

Technika tumescencyjna jest stosunkowo nową metodą wykonania liposukcji, która zmniejsza w okresie pooperacyjnym obrzęk, bolesność i obecność siniaków. Jej stosowanie znacznie zmniejsza krwawienie towarzyszące zabiegowi. Polega ona na nasączeniu okolic poddanych korekcji dużą objętością płynu znieczulającego, co powoduje, że stają się one obrzęknięte, ich konsystencja jest bardziej zwarta, a naczynia krwionośne ulegają obkurczeniu. Dzięki temu usunięcie konkretnych pokładów tkanki tłuszczowej jest łatwiejsze i dokładniejsze.

Choć liposukcja nie zastępuje tradycyjnego leczenia otyłości polegającego na ograniczeniu spożywanych kalorii w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami fizycznymi, jednak zabieg ten pozwala na usunięcie tych obszarów tkanki tłuszczowej, która nie poddaje się leczeniu zachowawczemu.

Jeśli rozważasz wykonanie u siebie zabiegu liposukcji, ten tekst pozwoli Ci na zrozumienie istoty tego zabiegu – kiedy jest pomocny, jak jest wykonywany i jakich efektów można spodziewać się w wyniku leczenia. Nie znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie pytania ponieważ wiele zależy od Twoich indywidualnych cech. Stąd nie wahaj się wyjaśnić swoich wątpliwości podczas konsultacji z naszym chirurgiem.

Kto jest najlepszym kandydatem do zabiegu liposukcji?

Rozważając poddanie się zabiegowi liposukcji należy mieć rozsądne oczekiwania wobec możliwości korekcji przy użyciu tej metody. Należy pamiętać, że zabieg może poprawić Twój wygląd i samopoczucie, ale nie koniecznie zapewnić idealny rezultat, lub zmienić stosunek innych ludzi do Ciebie. Zanim podejmiesz decyzję o operacji rozważ dokładnie swoje oczekiwania i przedyskutuj je z naszym chirurgiem.

Najlepszym kandydatem do zabiegu liposukcji jest osoba o normalnej wadze ciała z elastyczną i jędrną skórą, u której nadmiar tkanki tłuszczowej zlokalizowany jest w określonych okolicach ciała. Winna cechować się dobrym zdrowiem fizycznym, być stabilną emocjonalnie i mieć rozsądne oczekiwania wobec planowanego leczenia.

Twój wiek nie ma zasadniczego znaczenia, jednak osoby starsze mają mniej elastyczną skórę, co może być powodem gorszych efektów leczenia niż u osób młodszych.

Większe ryzyko operacyjne występuje u osób chorujących na cukrzycę, poważne choroby serca i krążenia.

Wstępna konsultacja

W czasie wstępnej konsultacji nasz chirurg oceni Twój stan zdrowia, zapozna się z obszarami, w których zlokalizowany jest nadmiar tkanki tłuszczowej i zbada stan elastyczności Twojej skóry. Wyjaśni Ci na czym będzie polegał zabieg modelowania Twojej sylwetki.

Pamiętaj przedyskutować z chirurgiem Twoje oczekiwania. Uzyskasz od niego pełną informację na temat samego zabiegu, ryzyka z nim związanego i zakresu spodziewanych efektów leczenia.

Liposukcja jest zabiegiem bezpiecznym pod warunkiem prawidłowej kwalifikacji pacjentów do zabiegu, właściwego wyposażenia sali operacyjnej i odpowiedniego doświadczenia chirurga.

Należy jednak pamiętać, że mimo prawidłowo wykonanego zabiegu nie ma do końca pełnej gwarancji co do ostatecznego rezultatu. Jak każda operacja, także liposukcja wiąże się z ryzykiem wystąpienia powikłań. Zwiększa się ono wówczas, gdy korygowane są jedno czasowo liczne okolice ciała lub gdy objętość odsysanej tkanki jest duża. Wszystko to wydłuża czas operacji co podnosi stopień ryzyka i może być przyczyną dodatkowych komplikacji, takich jak infekcja czy zaburzenia procesu gojenia okolic operowanych.

Szczególnie niebezpieczne są powikłania zatorowe, które mogą być przyczyną niewydolności oddechowej. Umiar w zakresie rozmiaru operacji oraz właściwe postępowanie profilaktyczne zmniejszają to ryzyko, ale nie wykluczają go całkowicie.

Blizny po zabiegu są bardzo małe (2-3 mm) i tak zlokalizowane by były niewidoczne.

Mimo wszelkich starań chirurga mogą po zabiegu wystąpić nierówności powierzchni ciała. Ma to miejsce szczególnie u ludzi starszych i u osób z wiotką skórą. Po zabiegu może utrzymywać się zdrętwienie skóry lub jej przebarwienia. Czasami wskazane jest wykonanie operacji korygujących.

Przygotowując się do operacji odsysania tłuszczu

Nasz chirurg udzieli Ci szczegółowych informacji jak przygotować się do zabiegu, zwłaszcza dotyczących jedzenia, picia, palenia oraz zażywania leków i witamin.

Przeziębienie i infekcja stanowią przeciwwskazanie do zabiegu.

Zażywanie leków antykoncepcyjnych jest niewskazane na miesiąc przed operacją.

Jeśli planowane jest zastosowanie znieczulenia ogólnego wówczas w dniu operacji należy być na czczo, to znaczy nic nie jeść i nic nie pić.

Pamiętaj zorganizować sobie powrót do domu po leczeniu oraz osobę, która pomoże Ci w domu w czasie pierwszych dwóch dni po powrocie ze szpitala.

Znieczulenie

Liposukcja wykonywana jest zarówno w znieczuleniu ogólnym (narkozie) jak i w znieczuleniu miejscowym. Podczas konsultacji chirurg przedyskutuje z Tobą najodpowiedniejszy sposób znieczulenia, który będzie zastosowany w Twoim przypadku.

Jeśli planowany jest niewielki zabieg obejmujący niewielki obszar ciała, wówczas zastosowanie ma znieczulenie miejscowe. Po takim zabiegu pacjent najczęściej wraca tego samego dnia do domu.
Jeśli planowany jest większy zabieg, obejmujący rozleglejsze obszary ciała, wówczas wskazane jest zastosowanie znieczulenia ogólnego. Po takim zabiegu pacjent pozostaje jedną dobę w klinice.

Stosowany obecnie rodzaj anestezji oraz wysoki poziom lekarzy prowadzących w naszej klinice znieczulenie ogólne pozwala na bezpieczne i komfortowe przeprowadzenie operacji.

Operacja

Liposukcja jest zabiegiem polegającym na usunięciu zlokalizowanych pokładów tkanki tłuszczowej celem poprawy konturów ciała. W pierwszej fazie okolice operowane są nasączane płynem składającym się z roztworu soli fizjologicznej, lignokainy i adrenaliny.

Następnie, poprzez niewielkie nacięcia wprowadzana jest sonda, połączona z aparatem ssącym. Poruszając ją w różnych kierunkach chirurg precyzyjnie usuwa kolejne warstwy tkanki tłuszczowej redukując jej nadmiar i modelując poszczególne okolice ciała.

Technika tumescencyjna pozwala na łatwiejsze usuwanie tkanki tłuszczowej, jednocześnie zmniejszając krwawienie okolic operowanych.

Po operacji

W pierwszej dobie po operacji możesz spodziewać się wycieku płynu z nacięć, poprzez które była wprowadzana sonda. Jest on wchłaniany w specjalny opatrunek. Zaraz po operacji zakładany jest specjalny strój uciskowy, który ogranicza obrzęk i pozwala na lepsze uformowanie się operowanych okolic ciała. Strój ten będziesz nosić od 2 do 4 tygodni. Nasz chirurg precyzyjnie określi wymagany czas noszenia stroju.
Nie oczekuj dobrego rezultatu zaraz po operacji. Zastosowanie najnowszych technik nie gwarantuje także, że będziesz się czuć dobrze zaraz po zabiegu. W pierwszych dniach będziesz odczuwać umiarkowany ból okolic operowanych, będą one obrzęknięte, mogą pojawić się siniaki i zdrętwienie. Zastosowanie doustnych środków przeciwbólowych wystarcza najczęściej, by opanować dolegliwości.

Jest rzeczą normalną, że w pierwszych dniach, a nawet tygodniach pacjent odczuwa niepokój lub nawet pewnego rodzaju depresję w związku z brakiem natychmiastowych efektów leczenia. Utrzymujący się obrzęk i bóle nie poprawiają jego nastroju.

Dolegliwości te ustępują najczęściej z chwilą pojawiania się zauważalnych, pozytywnych wyników leczenia.

Gojenie jest procesem stopniowym. Jak najwcześniejsze chodzenie po zabiegu zmniejsza obrzęk operowanych okolic ciała oraz zapobiega powikłaniom zatorowym.

Powrót do normy to kwestia jednego, dwóch tygodni. Pacjenci najczęściej wracają do pracy w ciągu kilku dni po operacji. Natomiast plasterki pokrywające niewielkie ranki są usuwane po tygodniu.

Na miesiąc należy zrezygnować z intensywnych ćwiczeń fizycznych.

Obrzęk ustępuje stopniowo i czasami znika całkowicie dopiero po trzech miesiącach.

Twój nowy wygląd

Pierwsze zmiany w kształtach Twojego ciała zauważysz dość szybko.

Jednak proces wchłaniania obrzęku i przebudowy tkanki tłuszczowej trwa najczęściej kilka tygodni. Ostateczny efekt leczenia jest widoczny po trzech miesiącach.

Jeśli Twoje oczekiwania są realistyczne, wówczas z satysfakcją zaakceptujesz uzyskane wyniki leczenia. Możliwość zakupu nowych ubiorów może być dla Ciebie dodatkowym źródłem zadowolenia. Stosowanie zdrowej diety i regularne uprawianie ćwiczeń może dodatkowo poprawić wynik leczenia operacyjnego z zastosowaniem liposukcji.

Liposukcja - odsysanie tłuszczu - Przed i Po

Liposukcja – odsysanie tłuszczu – Przed i Po