Jakie są najczęstsze powikłania żylaków kończyn dolnych? Czy leczenie operacyjne to tylko terapia kosmetyczna poprawiająca wygląd nóg? | Klinika Kolasiński

Najczęstsze powikłania żylaków kończyn dolnych.

Często u młodych kobiet występuje bezobjawowa postać przewlekłej niewydolności żylnej. W obrębie skóry kończyn dolnych widoczne są wtedy drobne naczynia krwionośne w postaci pajączków tętniczych bądź żylnych.

W takich przypadkach leczenie chirurgiczne polegające na zamknięciu światła zmienionych naczyń jest działaniem kosmetycznym poprawiającym wygląd kończyn dolnych. Gdy jednak niewydolne jest ujście żyły odpiszczelowej do układu żył głębokich, konieczny jest zabieg chirurgiczny polegający na całkowitym usunięciu niewydolnej żyły.

Przewlekła niewydolność żylna w postaci istniejących żylaków może powodować szereg powikłań, stąd konieczne jest leczenie operacyjne.

Do najczęstszych powikłania żylaków kończyn dolnych należą:

• krwotoki z żylakowato zmienionych naczyń lub z loży owrzodzenia żylnego nawet przy tak małych uszkodzeniach mechanicznych, jak zadrapanie,
  • znaczne rozszerzenie żyły przy pionowej pozycji ciała spowodowane nadciśnieniem żylnym i gwałtownym naporem krwi na ścianę żyły,
  • zakrzepica powierzchowna, czyli stan zapalny żylaków pod postacią skrzepliny wewnątrz żylakowato zmienionej żyły, co klinicznie manifestuje się jako zgrubienie, zaczerwienienie i bolesność w jej przebiegu,
  • choroba zakrzepowo-zatorowa, która może stać się przyczyną zakrzepicy żylnej układu głębokiego lub zatorowości płucnej.