Odtwarzanie owłosienia | Klinika Kolasiński

Odtwarzanie owłosienia

Rodzaje stosowanych zabiegów odtwórczych

Oprócz powszechnie stosowanego zabiegu przeszczepu włosów wielokrotnie w leczeniu ubytków owłosienia na głowie stosuje się inne zabiegi chirurgiczne takie jak:

• wycięcie blizny
  • redukcja łysiny – scalp reduction
  • wszczepienie extendera
  • plastyka z użyciem płatów skórnych
  • rekonstrukcja skóry owłosionej z użyciem ekspandera

Zabiegi te często uzupełniane są przeszczepem włosów. Od doświadczenia i wiedzy chirurga zależy dobór odpowiedniej metody leczenia do istniejącego ubytku owłosienia na głowie.

Expander

Wycięcie blizny

Stosowane jest najczęściej w przypadku leczenia niewielkich zmian na głowie.
Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym.
Niezmiernie ważna jest tutaj wystarczająca przesuwalność skóry głowy.
Planując kierunek cięcia chirurg musi uwzględnić kierunek wzrostu włosów oraz okolicę głowy, w której przeprowadzana będzie korekcja.
Po zabiegu najczęściej pacjent wraca do domu.
Podczas kontrolnej wizyty w 7-10 dniu po zabiegu zdejmowane są szwy.
Blizna po zabiegu jest początkowo różowa i wąska. W ciągu kolejnych miesięcy blednie. Może też ulec pewnemu poszerzeniu.

Redukcja łysiny

Odtwarzanie owłosniaJako pierwszy w świecie określenie to wprowadził w 1978 roku Sparkuhl. Metoda redukcji łysiny zyskała powodzenie w latach 70-tych XX wieku. Jej propagatorami byli Blanchard, Kim, Stough, Webster i Unger.

W Polsce pierwszym, który przeprowadzał te zabiegi w latach 80-tych XX wieku był Dr Jerzy Kolasiński.

Zabieg redukcji łysiny stosowany jest najczęściej w leczeniu łysienia androgenowego i polega na wycięciu fragmentu łysiny centralnej. Stosowane są różne formy wycięć zależne od kształtu i rozmiaru łysiny.

Zabieg przeprowadzany jest najczęściej w znieczuleniu miejscowym. Przy jego użyciu można często zredukować nawet rozległe łysiny.

Efekt zabiegu jest widoczny bezpośrednio po jego zakończeniu.

Wadą scalp reduction jest pozostawienie widocznej blizny oraz trwające dwa- trzy dni dolegliwości bólowe.

W przypadku dobrej tolerancji przez pacjenta, zabieg jest powtarzany co dwa- trzy miesiące. Dzięki temu można nie tylko zmniejszyć łysinę centralną, ale również znacznie ograniczyć liczbę wykonywanych przeszczepów włosów. Redukcja łysiny jest bowiem integralną częścią leczenia odtwórczego owłosienia na głowie i często jest kojarzona z przeszczepem włosów.

Zastosowanie przeszczepu włosów po zakończonych zabiegach scalp reduction pozwala nie tylko na odtworzenie owłosienia w okolicy czołowej ale także na pokrycie blizny po redukcji przeszczepami, co czyni ją niewidoczną.

Zabieg scalp reduction połączony z plastyką z użyciem płatów zakończony zabiegiem przeszczepu włosów, pozwala na zlikwidowanie nawet bardzo rozległej łysiny.

Wszczepienie extendera

Extender jest rodzajem czasowego implantu wszczepianego pod skórę łysiny celem jej redukcji. Wynaleziony i spopularyzowany przez Patricka Frechet składa się z taśmy elastycznej oraz z rzędu haczyków metalowych po obu jej stronach. Extender umieszcza się w pozycji rozciągniętej, pod skórą. Następnie w ciągu 4-6 tygodni implant kurczy się co powoduje rozciąganie skóry owłosionej po obu stronach łysiny.

Podczas kolejnego zabiegu extender jest usuwany, część łysiny wycinana, a ubytek pokrywany rozciągniętą skórą owłosioną. Zabieg można powtarzać wielokrotnie, aż do momentu całkowitej redukcji łysiny.

Podobne działanie do wyżej opisanego ma nić silikonowa zwana szwem Nordstroma. Wynaleziony przez finskiego chirurga Rolfa Nordstroma szew ma zastosowanie nie tylko w redukcji łysiny, ale też w korekcjach blizn różnych okolic ciała.

Plastyka z użyciem płatów skórnych

W przypadku korekcji rozleglejszych ubytków, zlokalizowanych szczególnie na szczycie głowy stosuje się różnego rodzaju plastyki skóry z użyciem płatów skórnych. Zabieg jest wykonywany jedno- lub dwu czasowo i pozwala tak dopasować lokalizację blizn i kierunek włosów, że ślady ingerencji chirurgicznej są mało widoczne.

Ten rodzaj operacji jest również stosowany w przypadku wycięć zmian nowotworowych zlokalizowanych w skórze owłosionej głowy.

Leczenie wymaga często pokrycia blizn przeszczepami włosów.

Rekonstrukcja skóry owłosionej z użyciem ekspandera

Ze względu na ograniczone zastosowanie klasycznej plastyki z użyciem płatów skórnych coraz częściej wykonuje się operacje rozciągania skóry owłosionej za pomocą ekspanderów.

Odtwarzanie owłosieniaEkspander jest rodzajem implantu wszczepianego pod skórę owłosioną głowy w otoczeniu blizny lub ubytku płaszczyznowego skóry głowy. W ciągu kolejnych tygodni ekspander jest dopełniany solą fizjologiczną poprzez iniekcje przezskórne. Wytwarza się coś w rodzaju sztucznego guza. Jego objętość powoduje rozciągnięcie pokrywającej go skóry.

W drugim etapie leczenia wycinany jest zasadniczy ubytek (blizna), a defekt pokrywany rozciągniętą skórą owłosioną. Często pierwszy zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, a drugi w znieczuleniu ogólnym.

Leczenie wiąże się z ryzykiem infekcji i martwicy skóry. Nadto deformacja głowy w trakcie leczenia może być trudna do ukrycia.

Ostateczny efekt leczenia wielokrotnie rekompensuje wielomiesięczny trud lekarza i pacjenta.

Ze względu na swój charakter i możliwość wystąpienia powikłań leczenie z użyciem ekspandera jest zarezerwowane do operacji korekcyjnych rozległych blizn skóry głowy spowodowanych urazem mechanicznym, oparzeniem lub okaleczającym zabiegiem chirurgicznym.

Podczas konsultacji nasz chirurg dokładnie wyjaśni Ci na czym polegają poszczególne operacje i z jakim ryzykiem się wiążą.