Czy otyłość jest chorobą?

Czy otyłość jest chorobą? Czy nadwaga i otyłość występująca u dorosłych i dzieci stanowi problem tylko natury estetycznej?

Otyłość jest poważną, przewlekłą i niebezpieczną w skutkach chorobą. Wiąże się ona z olbrzymim ryzykiem występowania chorób serca, jak: choroba niedokrwienna, zawał mięśnia sercowego, nadciśnienie tętnicze, oraz chorób układu oddechowego, w tym szczególnie zespołu bezdechu sennego.

Znaczna nadwaga wywołuje także szereg innych schorzeń, jak: cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej krwi, zmiany zwyrodnieniowe stawów biodrowych i kolanowych. Dochodzą do tego również zaburzenia wydolności układu żylnego kończyn dolnych. Z badań onkologicznych wynika, że osoby otyłe zdecydowanie częściej zapadają na choroby nowotworowe, jak: rak piersi, macicy, jelita grubego i odbytnicy, co niestety wiąże się także ze zwiększoną ich śmiertelnością.

W ostatnim dwudziestoleciu procent otyłych mężczyzn w krajach zachodnich prawie się podwoił, a wśród kobiet wzrósł o ponad połowę. Obecnie problem nadmiaru tkanki tłuszczowej nie dotyczy już tylko dorosłych, ale również często występuje u dzieci. W wyniku tego w wielu cywilizowanych krajach przybiera on rozmiary epidemii.

Wydawać by się mogło, że nadwaga i otyłość, występująca u dorosłych, jak i u dzieci, stanowi wyłącznie zaburzenie natury estetycznej. Niestety, szczególnie u dzieci jest to także poważny problem psychiczny.

Przypisane kategorie: ,