BIA-ALCL | Klinika Kolasiński

BIA-ALCL

Co to jest BIA-ALCL?

BIA-ALCL

BIA-ALCL – Anaplastyczny chłoniak wielkokomórkowy związany z wszczepieniem implantów piersiowych (Breast implant-associated anaplastic large cell lymphoma). Należy do grupy chłoniaków nieziarniczych (tzw. chłoniaków nie-hodgkinowskich) i powiązany jest z wszczepieniem implantów piersiowych – zarówno ze wskazań estetycznych jak i rekonstrukcyjnych. Według danych FDA (Food and Drug Administration, USA) ryzyko wystąpienia wynosi 1:30000 na wszczepionych implantów piersiowych, ale ten współczynnik jest bardzo często aktualizowany, niestety na mniej korzystny. Według najnowszych danych naszej kliniki ryzyko wystąpienia BIA-ALCL u pacjentek z implantami teksturowanymi jest znacznie większe. Liczba zdiagnozowanych przypadków na świecie wynosi około 1300 osób. Należy podejrzewać, że jest ona niedoszacowana i w rzeczywistości zdecydowanie wyższa. Statystycznie BIA-ALCL rozwija się po 8-9 latach i może objawić się nagromadzeniem płynu wokół implantu i asymetrią piersi lub masą zlokalizowaną w piersi lub pod pachą.

alcl

BIA-ALCL jest rzadkim i wysoce uleczalnym chłoniakiem. BIA-ALCL nie jest rakiem samej tkanki piersiowej. Wszystkie instytucje rządowe klasyfikują go jako chłoniaka z nieprawidłowym rozrostem dużych komórek T wykazujących ekspresję markera CD30+. W chwili obecnej trwają badania, aby lepiej zrozumieć i zdefiniować jego patogenezę, na którą składa się szereg objawów, począwszy od wysięku surowiczego/guza wokół implantu wraz z ekspresją CD30+, poprzez zajęcie węzłów chłonnych do odległych przerzutów. Wcześnie wykryty jest uleczalny u większości pacjentów.

Postępowaniem z wyboru jest usunięcie implantu wraz z otaczającą go torebką łącznotkankową. W pojedynczych, bardziej zaawansowanych przypadkach, po konsultacji zespołu multidyscyplinarnego, może być zalecana chemioterapia. Według wszelkich instytucji rządowych zajmujących się bezpieczeństwem i kontrolą urządzeń medycznych nie ma wskazań do prewencyjnego wyjmowania implantów piersiowych. Jednak najnowsze badania dowodzą, że w przypadku implantów o bardzo agresywnej teksturze, wczesne usunięcie implantów i zamian ich na gładkie zmniejsza ryzyko rozwoju BIA-ALCL.

Każda pacjentka winna pamiętać, że bardzo ważne są regularne wizyty kontrolne u chirurga plastycznego, a szczególnie wówczas gdy pojawiają się jakiekolwiek niepokojące objawy typu powiększenie i ból operowanej w przeszłości piersi.

W naszej klinice temat BIA-ALCL jest omawiany z każdą pacjentką podczas konsultacji. Ponadto zapraszamy wszystkie pacjentki, które w przeszłości miały u nas wszczepione implanty z teksturą na kontrolę lekarską poprzedzoną badaniem USG piersi. W czasie takiej kontroli omawiamy szczegółowo zagadnienie BIA-ALCL w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych.

Najnowsza literatura dotycząca BIA-AlCL:

Pluta P., Giza A., Kolenda M., Fendler W., Braun M., Chudobiński C., Chałubińska-Fendler J., Araszkiewicz M., Loga K., Lembas L., Witkowska M., Pluta A., Kolasiński J., Basta P., Kołacińska-Voytkuv A., Cieśla S., Jesionek-Kupnicka D., Jankau J., Kuczyński M., Kalinka E., Zadrożny M., Murawa D.: „Breast implant-associated anaplastic large cell lymphoma (BIA-ALCL) in Poland: analysis of patient series and practical guidelines for breast surgeons”. Archives of Medical Science, listopad 2020

Warto przeczytać: Po angielsku

Warto przeczytać: Po polsku