Abdominoplastyka – sposób na obwisły brzuch

W kategorii abdominoplastyka (tzw. plastyka brzucha) Klinika została sklasyfikowana na 2. miejscu w rankingu tygodnika „Wprost” („Terapia plastyczna” Tygodnik „Wprost”, Nr 1222 (14 maja 2006)).

Abdominoplastyka (plastyka brzucha) jest dużą operacją polegającą na wycięciu nadmiaru skóry i tkanki tłuszczowej z okolic śródbrzusza i podbrzusza, oraz na plastyce mięśni brzucha. Jej efektem jest widoczna poprawa wyglądu brzucha. Należy zdecydowanie podkreślić, że w konsekwencji zabiegu pozostaje blizna w okolicy podbrzusza o wymiarach zależnych od pierwotnego problemu, który był korygowany.

Jeśli rozważasz poddanie się tej operacji, ta strona dostarczy Ci podstawowych wiadomości dotyczących samej procedury, jej wykonywania oraz spodziewanych efektów.

Trudno odpowiedzieć na wszystkie pytania, ponieważ wiele z nich zależy od indywidualnych cech pacjenta. Bezpośrednia konsultacja z naszym chirurgiem pomoże Ci na uzyskanie dodatkowych, szczegółowych informacji na temat abdominoplastyki.

Wskazania – najlepsi kandydaci do abdominoplastyki

Najlepszymi kandydatami do abdominoplastyki są zarówno kobiety jak i mężczyźni o stosunkowo dobrej sylwetce cierpiący z powodu nadmiary tkanki tłuszczowej zgromadzonej w obrębie obwisłej skóry brzucha i nie dającej się zredukować mimo stosowanej diety i ćwiczeń fizycznych. Leczenie chirurgiczne jest szczególnie pomocne w korekcji brzucha u kobiet po przebytych wielu ciążach, u których doszło do rozejścia się mięśni brzucha. Również osoby starsze z zaznaczonym spadkiem elastyczności skóry brzucha i jej zwisaniem poniżej pępka, mogą skorzystać z zalet abdominoplastyki.

Osoby z wyraźną nadwagą i otyłością , oraz kobiety, które planują kolejne ciąże nie powinny mieć wykonywanej abdominoplastyki.

Abdominoplastyka – plastyka brzucha – może poprawić zarówno Twój wygląd jak i samopoczucie ale nie koniecznie musi doprowadzić Twój wygląd do stanu idealnego lub też spowodować zmianę nastawienia otoczenia do Twojej osoby. Przed podjęciem decyzji o operacji przeanalizuj dokładnie swoje oczekiwania i przedyskutuj je z naszym chirurgiem.

Powikłania i ryzyko związane z wykonaniem operacji

Co roku, na świecie tysiące pacjentów poddaje się operacji abdominoplastyki. Jeśli wykonywana jest ona przez chirurga z bogatym doświadczeniem w dziedzinie modelowania sylwetki, wówczas jej wyniki są satysfakcjonujące. Nie zmienia to faktu, że operacja ta obarczona jest ryzykiem powikłań związanych z istotą samej procedury.

Takie powikłania jak zakażenie czy zmiany zakrzepowo-zatorowe mimo rzadkiego występowania muszą być brane pod uwagę. W leczeniu zakażenia stosuje się najczęściej drenaż rany i podaje antybiotyki. Prowadzi to najczęściej do wyleczenia ale może przedłużyć pobyt w szpitalu i powrót do pełnej aktywności. Ryzyko zakrzepów zmniejsza się podając rutynowo przed operacją leki zmniejszające krzepliwość krwi. Również sam pacjent może pomóc w walce z tym powikłaniem poprzez jak najszybszą aktywność ruchową po operacji.

Zaburzenia w gojeniu się rany pooperacyjnej mogą spowodować powstanie brzydkiej blizny, która będzie wymagała wtórnej korekcji. Osoby palące winny zaprzestać palić co najmniej na miesiąc przed operacją bowiem nikotyna zwiększa ryzyko powikłań i opóźnia gojenie się ran.

Ścisłe przestrzeganie zaleceń przed- i pooperacyjnych znacznie zmniejsza ryzyko powikłań.

Planując operację

Podczas wstępnej konsultacji chirurg oceni Twój stan zdrowia, określi nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha oraz zbada elastyczność Twojej skóry. Pamiętaj poinformować chirurga o tym czy palisz papierosy, czy zażywasz jakieś lekarstwa, szczególnie leki antykoncepcyjne i witaminy.

Nie obawiaj się otwarcie przedyskutować z chirurgiem Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że lekarz równie otwarcie przedstawi Ci zakres spodziewanych efektów, ograniczeń wynikających z istoty leczenia chirurgicznego oraz ryzyka jakie wiąże się z operacją.

Jeśli nadmiar tkanki tłuszczowej jest ograniczony jedynie do okolic Twojego podbrzusza, poniżej pępka, wówczas może się okazać, że wymagasz jedynie wykonania ograniczonej abdominoplastyki, zwanej często mini-abdominoplastyką, przeprowadzanej w znieczuleniu miejscowym w warunkach ambulatoryjnych. Być może ten zabieg będzie połączony z liposuction bioder lub też defekt zostanie skorygowany przy użyciu samego odsysania tkanki tłuszczowej.

W każdej sytuacji możesz liczyć na to, że nasz chirurg pomoże Ci w podjęciu właściwej decyzji zapewniającej optymalny wynik leczenia.

Podczas konsultacji chirurg przedstawi Ci także rodzaj znieczulenia jaki będzie zastosowany w Twoim przypadku oraz dokładnie określi koszty związane z przeprowadzeniem operacji.

Jak przygotować się do operacji

Nasz chirurg poinformuje Cię szczegółowo jak przygotować się do operacji, co i kiedy wolno Ci jeść i pić, kiedy powinieneś zaprzestać palić (jeśli palisz), jakich lekarstw powinieneś się wystrzegać przed zabiegiem.

Jeśli jesteś osobą palącą zaprzestaj palenia co najmniej na dwa tygodnie przed operacją i nie sięgaj po papierosa wcześniej niż dwa tygodnie po zwolnieniu z kliniki. Nie opalaj się nadmiernie przed operacją oraz nie stosuj ścisłej diety, ponieważ może to spowodować problemy w gojeniu się rany. Przeziębienie i jakakolwiek infekcja mogą być przyczyną odroczenia leczenia chirurgicznego.

Niezależnie od tego czy operacja będzie wiązała się z hospitalizacją, czy też będzie wykonana w trybie ambulatoryjnym, zawsze zapewnij sobie transport do domu, oraz osobę, która wyręczy Cię w obowiązkach domowych w ciągu pierwszych dwóch, trzech dni po operacji.

Rodzaje znieczulenia

Nasz chirurg zdecyduje o tym jaki rodzaj znieczulenia będzie najlepszy w Twojej sytuacji. Jeśli planowana będzie całkowita abdominoplastyka, wówczas najczęściej jest ona wykonywana w znieczuleniu ogólnym, tzn. w pełnym uśpieniu pod kontrolą anestezjologa. Jeśli zabieg będzie bardziej ograniczony (mini-abdominoplastyka) to chirurg zastosuje znieczulenie miejscowe, które znosi uczucie bólu w miejscu wykonywanego zabiegu operacyjnego.

Nowoczesne formy znieczulenia, oraz profesjonalizm lekarzy anestezjologów współpracujących z naszą kliniką zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas wykonywania zabiegów abdominoplastyki.

Operacja

Czas trwania całkowitej abdominoplastyki wynosi od trzech do czterech godzin w zależności od rozległości zabiegu. Natomiast mini-abdominoplastyka wykonywana jest w czasie jednej, dwóch godzin.

Abdominoplastyka - Plastyka brzuchaNajczęściej operacja zaczyna się od długiego cięcia skórnego przebiegającego od biodra do biodra i nad pępkiem. Następnie okrężnym cięciem oddzielany jest pępek od otaczającej skóry.

W przypadku ograniczonej abdominoplastytki (mini-abdominoplastyki) cięcie jest znacznie krótsze i przebiega w podbrzuszu. Pępek pozostaje na swoim miejscu, choć w skutek naciągania skóry ku dołowi może dojść do deformacji pępka.

Następnie skóra wraz z tkanką tłuszczową jest odpreparowywana od powięzi mięśniowej aż do poziomu łuków żebrowych. Pozwala to na odsłonięcie mięśni brzucha, które wielokrotnie są zszywane dzięki czemu wzmacnia się przednią ścianę brzucha i uzyskuje efekt wyszczuplenia talii.

Pełen płat tłuszczowo-skórny jest następnie ściągany ku dołowi, co pozwala określić jak duży fragment skóry poniżej pępka można wyciąć nie ryzykując nadmiernego napięcia skóry. W zależności od rozmiaru resekcji poprzeczna blizna znajduje się bezpośrednio powyżej okolicy łonowej lub nieco wyżej. Każdorazowo można ją jednak ukryć pod bielizną. Celem wytworzenia nowego pępka w skórze powyżej blizny wycina się niewielki otwór, w który wszywany jest pępek. Blizna w jego otoczeniu jest niewielka i niewidoczna. W okolicy operowanej pozostawiane są dreny połączone z butlami ssącymi. Najczęściej dreny utrzymywane są dwa, trzy dni.

Wykonując ograniczoną abdominoplastykę (mini-abdominoplastykę) wycina się jedynie niewielki fragment skóry i tkanki tłuszczowej poniżej pępka. Operacja nie wymaga zabiegu odtwórczego pępka. Jest wykonywana wielokrotnie w znieczuleniu miejscowym, a okres rekonwalescencji jest znacznie krótszy.

Po operacji

W pierwszych dniach po operacji Twój brzuch będzie nieco obrzęknięty. Możesz odczuwać ból powłok brzusznych i napięcie mięśni. Dolegliwości te można złagodzić lekami przeciwbólowymi. W zależności od rozległości zabiegu możesz wrócić do domu w kilka godzin po operacji lub też po dwóch, trzech dniach.

Otrzymasz także szczegółowe zalecenia pooperacyjne. Najczęściej przez cztery tygodnie będzie trzeba nosić uciskowy pas brzuszny. Po tygodniu zgłosisz się do kliniki celem kontroli i zdjęcia szwów dookoła pępka. Rana poprzeczna jest najczęściej szyta szwem wchłanialnym nie wymagającym usunięcia.

Powrót do normalnego życia

Powrót do pełnej aktywności życiowej może zająć Ci od kilku tygodni do kilku miesięcy. Jeśli dość szybko podejmiesz rozsądne ćwiczenia fizyczne, wówczas czas uzyskania pełnej sprawności fizycznej znacznie się skróci. Równie ważne jest nastawienie psychiczne pacjenta. Osoby o dynamicznym stosunku dożycia bardzo szybko wracają do pełnej spawności. Bywa, że już po dwóch tygodniach pojawiają się w pracy.

Abdominoplastyka platyka brzuchaUmiarkowane ćwiczenia fizyczne pozwalają na szybszy powrót do pełnej sprawności. Należy natomiast unikać forsownych ćwiczeń by nie zaburzyć procesów gojenia się ran i plastyki mięśni brzucha.

W pierwszych miesiącach po operacji rany mogą być różowe. Bledną po okresie kilku, a nawet kilkunastu miesiący. Jeśli nawet ich wygląd nie będzie idealny, należy pamiętać, że ich lokalizacja pozwala na ukrycie ich pod bielizną. Skorygowany brzuch i nisko umiejscowiona blizna pozwalają na nieskrępowane przebywanie na plaży w stroju kąpielowym.

Twój nowy wygląd

Abdominoplastyka zarówno rozległa jak i ograniczona pozwala na uzyskanie wysoce satysfakcjonujących efektów, szczególnie u pacjentów z osłabioną mięśniówką i obwisłą skórą brzucha. Efekt jest tym lepszy im bardziej jest wspomagany odpowiednią dietą i rozsądnym programem fizykoterapeutycznym.

Jeśli pacjent w pełni rozumie istotę zabiegu, akceptuje wszelkie niedogodności związane z jego wykonywaniem i czynnie włącza się w program rehabilitacyjny, wówczas uzyskany efekt stanowi dla niego powód do sporej satysfakcji.

Po operacji pacjent pozostaje w klinice 3-4 dni. Okres powrotu do pełnej sprawności trwa 10-14 dni.