Korekcja opadających powiek | Klinika Kolasiński

Korekcja powiek

Korekcja powiek (nazwana przez lekarzy blepharoplastyką) jest zabiegiem chirurgicznym poprawiającym opadające powieki górne i tzw. „worki” pod oczami, które powodują nie tylko starszy i bardziej zmęczony wygląd twarzy ale czasem ograniczają pole widzenia.

Przeszczep włosów

Zabieg ten nie eliminuje natomiast ciemnych zabarwień powiek dolnych (podkrążone oczy), zmarszczek w kątach oczu („kurzych łapek”) i opadających brwi.

Blepharoplastyka może być wykonywana jako oddzielna procedura lub też w połączeniu z takimi zabiegami jak podniesienie twarzy (face-lift) lub podniesienie brwi.

Jeśli rozważasz korekcję powiek, te informacje pozwolą Ci lepiej zrozumieć istotę tego zabiegu – kiedy jest on wskazany, na czym polega i jakich rezultatów możesz się spodziewać.

Nie znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie pytania, bowiem wiele zależy od indywidualnych cech każdego pacjenta. Stąd nie wahaj się wyjaśnić swoich wątpliwości podczas konsultacji z naszym chirurgiem.

korekcja-powiek

U kogo wskazany jest zabieg korekcji powiek

Korekcja powiek (blepharoplastyka) może poprawić zarówno Twój wygląd jak i samopoczucie, ale niekoniecznie doprowadzić do stanu idealnego, a tym bardziej spowodować, że otoczenie będzie traktować Cię w odmienny sposób. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję co do operacji przemyśl dokładnie swoje oczekiwania i przedyskutuj je z naszym chirurgiem.

Najlepszymi kandydatami do chirurgicznej korekcji powiek są zarówno mężczyźni jak i kobiety cieszący się dobrym zdrowiem, psychicznie zrównoważeni, których oczekiwania co do efektów są realne. Większość z nich jest w wieku powyżej 35 lat. Zdarzają się jednak pacjenci młodsi, u których rodzinnie występują „worki pod oczami”.

Są choroby, które zwiększają ryzyko zabiegu korekcji powiek. Zalicza się do nich nadczynność tarczycy, chorobę Graves-Bassedova, zespół suchych oczu spowodowany niewydolnością gruczołów łzowych, nadciśnienie tętnicze, choroby serca i cukrzycę.

Szczególnej uwagi wymagają pacjenci chorujący na jaskrę i odwarstwienie siatkówki. Wskazana jest u nich konsultacja okulistyczna.

Ryzyko związane z operacją

Jeśli zabieg jest wykonywany przez doświadczonego chirurga, wówczas powikłania zdarzają się rzadko i są niewielkie. Oczywiście, zawsze istnieje ryzyko wystąpienia infekcji, czy niekorzystnej reakcji na znieczulenie. Wystąpienie obrzęku i zasinienia powiek po zabiegu jest częstą sprawą ustępującą w ciagu 7-14 dni. Czasami pacjenci zgłaszają niewielkie zaburzenia wzroku jak podwójne lub zamazane widzenie. Dolegliwości te ustępują najczęściej po kilku dniach. Bywa, że rany pooperacyjne goją się odmiennie po obu stronach.

Do rzadkich powikłań należy zaburzenie zamykania powiek lub wywinięcie powieki dolnej (ectropion). Jeśli nie ustępują one po 2-4 tygodniach wówczas wskazane jest leczenie naprawcze.

Przestrzeganie zaleceń lekarskich przed- i pooperacyjnych zdecydowanie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań

Planując zabieg operacyjny

Niezmiernie ważna jest wstępna konsultacja z chirurgiem. Pamiętaj poinformować go o wszystkich swoich dolegliwościach i przebytych chorobach. Równie ważna jest informacja dotycząca przyjmowanych leków i witamin, oraz palenia tytoniu.

Jeśli leczysz się u okulisty, używasz szkieł kontaktowych lub nosisz okulary wówczas poinformuj o tym naszego chirurga. Zdecyduje on czy wskazana będzie dodatkowa konsultacja okulistyczna.

Konsultacja służy dokładnemu omówieniu oczekiwań pacjenta oraz ocenie stanu powiek. W jej wyniku razem z chirurgiem podejmiesz decyzję co do zakresu korekcji powiek, czy operować zarówno powieki górne i dolne, czy tylko jedne z nich, czy zabieg uzupełnić innymi procedurami poprawiającymi oprawę oczu.

Otrzymasz informację dotyczącą istoty zabiegu, zastosowanego znieczulenia i ryzyka związanego z leczeniem korekcyjnym. Pamiętaj omówić z chirurgiem swoje oczekiwania i wyjaśnić wszystkie nurtujące Cię wątpliwości.

Jak przygotować się do operacji

Nasz chirurg udzieli Ci pełnych wskazówek przedoperacyjnych, szczególnie dotyczących jedzenia, picia alkoholu i palenia tytoniu, oraz stosowania lekarstw i witamin. Nie zażywaj Aspiryny i Vitaminy E na 10 dni przed zabiegiem.

Kobiety nie powinny być operowane w czasie trwania miesiączki.

Korekcja powiek jest wykonywana najczęściej w trybie ambulatoryjnym i jedynie w szczególnych przypadkach pacjent pozostaje po zabiegu w szpitalu.

Pamiętaj zapewnić sobie transport do domu po zabiegu oraz niezbędną pomoc w ciągu kolejnych dni.

Znieczulenie

Korekcja powiek jest wykonywana najczęściej w znieczuleniu miejscowym.

Pacjent często otrzymuje doustnie lek, który powoduje, że jest zrelaksowany i spokojny podczas zabiegu.

Zabieg

Blepharoplastyka zwykle trwa od jednej do trzech godzin, zależnie od zakresu operacji. Najczęściej korekcja powiek górnych jest wykonywana w pierwszej kolejności.

W przypadku typowej operacji chirurg wykonuje cięcia w przebiegu naturalnych załamków powiek górnych i bezpośrednio pod rzęsami powiek dolnych. Cięcia wychodzą poza kąt oka, ale są zlokalizowane w obrębie naturalnych zmarszczek tzw. „kurzych łapek”. Poprzez te nacięcia chirurg odpreparowuje fragment skóry, usuwa nadmiar tkanki tłuszczowej i redukuje nadmiar skóry. Cięcia są zszywane przy pomocy bardzo cienkich szwów.

Po operacji

Po operacji Twoje powieki będą zdrętwiałe i napięte. Po ustąpieniu znieczulenia możesz odczuwać umiarkowany ból, który można opanować przy pomocy doustnych leków przeciwbólowych.

W ciągu kolejnych dni wskazane jest stosowanie zimnych kompresów w okolicy powiek celem redukcji obrzęku i siniaków. Rozmiar zasinień jest zmienny osobniczo – największe siniaki występują w ciągu pierwszego tygodnia i następnie stopniowo ulegają wchłonięciu.

Wielokrotnie zalecane jest stosowanie kropli celem zmniejszenia uczucia pieczenia i swędzenia oczu. W pierwszych tygodniach po zabiegu możesz odczuwać większe łzawienie oraz wzmożoną wrażliwość na światło.

Szwy są najczęściej zdejmowane po 5-7 dniach.

W okresie pooperacyjnym jest zapewniony stały kontakt telefoniczny z naszym chirurgiem.

Oglądanie telewizji i czytanie książek jest możliwe już w pierwszej dobie po operacji.

Jeśli używasz soczewek kontaktowych to należy się wstrzymać z ich zakładaniem przez pierwszy tydzień po operacji.

Większość pacjentów powraca do aktywnego życia w ciągu 10 dni po zabiegu. Kobiety mogą po tygodniu stosować delikatny makijaż powiek. W przypadku przebywania na słońcu wskazane jest używanie okularów przeciwsłonecznych przez kilka tygodni.

Przez okres trzech tygodni należy wstrzymać się od uprawiania sportu i intensywnych ćwiczeń fizycznych. W pierwszym tygodniu po operacji nie należy spożywać alkoholu.

Twój nowy wygląd

Gojenie jest procesem stopniowym stąd blizny pooperacyjne mogą być zaróżowione nawet kilka miesięcy. Gdy staną się blade, wówczas najczęściej są całkowicie niezauważalne.

Natomiast efekty operacji utrzymują się przez wiele lat nadając twarzy młody i pogodny wygląd.

Właściwa pielęgnacja skóry twarzy i wystrzeganie się palenia tytoniu dodatkowo wspomagają skuteczności leczenia.

Lekarze